Trening bazowych funkcji słuchowych

Prawidłowy rozwój percepcji słuchowej jest kluczowy w nauce czytania i pisania. Dzięki niemu dziecko potrafi we właściwy sposób zidentyfikować i zróżnicować bodźce słuchowe, a następnie powiązać je z określoną treścią. Gdy ta istotna funkcja rozwojowa jest zaburzona pojawia się wiele trudności, takich jak: 

Trudności w czytaniu

  • długo utrzymująca się technika literowania
  • kłopoty z syntezą dźwięków
  • nieuwzględniane znaki przestankowe, zła intonacja
  • błędy: opuszczanie liter i sylab, mylenie wyrazów o podobnym brzmieniu, zniekształcanie słów (część wyrazu dzieci odczytują, część zgadują)
  • trudności w rozumieniu przeczytanego tekstu na skutek niedokładnego rozumienia określeń słownych
  • dodawanie innych, podobnie brzmiących części lub całych wyrazów
  • objawy wegetatywne, nerwicowe przy głośnym czytaniu, np. pocenie się, współruchy, bóle brzucha, głowy
  • wolne tempo czytania

Trudności w pisaniu

  • niepoprawne wyodrębnianie poszczególnych wyrazów ze zdania
  • łączenie w całość przyimków z rzeczownikami, np. „wdomu”, „nakrześle”
  • opuszczanie wyrazów
  • opuszczanie końcówek, zwłaszcza przy zbiegu dwóch spółgłosek, np. „upad” zamiast „upadł”
  • mylenie liter dźwiękopodobnych, np. s, c, z, sz, cz, rz
  • mylenie zapisów „ą”, „ę”, z zespołami „on”, „om”, „em”, „en”
  • maja trudności ze zmiękczeniami, dwuznakami, głoskami tracącymi dźwięczność
  • liczne błędy ortograficzne, szczególnie w pisaniu ze słuchu
  • liczne skreślenia i poprawki
  • wolne tempo pisania
  • błędy stylistyczne i gramatyczne w wypowiedziach pisemnych

Trudności w wypowiadaniu się

  • ubogi zasób słownictwa
  • przekręcanie wymowy mało znanych lub trudniejszych wyrazów
  • utrzymujące się wady wymowy
  • kłopoty z wypowiadaniem się wynikające z trudności we wnioskowaniu, rozumowaniu i uogólnianiu na materiale werbalnym
  • budowanie wypowiedzi błędnych pod względem gramatycznym

Trudności w innych dziedzinach

  • problemy z zapamiętywaniem i realizowaniem więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie
  • przekręcanie wyrazów
  • mylenie nazw oznaczających różne kierunki (nad – pod, przed – za)
  • trudności z zapamiętywaniem nazw, szczególnie uszeregowanych w ciągi (dni tygodnia, nazwy miesięcy)
  • trudności z zapamiętywaniem tabliczki mnożenia

Aby zminimalizować ryzyko występowania w/w objawów warto rozpocząć pracę nad usprawnieniem percepcji słuchowej już w wieku przedszkolnym. Trening bazowych funkcji słuchowych ma na celu rozwinąć m. in. analizę, syntezę i  pamięć słuchową, umiejętność różnicowania i identyfikacji dźwięków, koncentrację uwagi. W zależności od wieku i potrzeb dzieci zajęcia trwają od 15 do 30 minut.