Trening grafomotoryczny 

Zajęcia z treningu grafomotorycznego są niejako kontynuacją terapii ręki, ponadto w dużej mierze odnoszą się również do dzieci zmagających się z dysgrafią. Celem zajęć jest odpowiednie przygotowanie dziecka do nauki pisania, a także korekcja nieprawidłowych nawyków. Trzeba pamiętać, że trudności w pisaniu mogą wynikać z wielu różnych przyczyn (m.in. zaburzona percepcja wzrokowa czy słuchowa, zaburzona integracja sensoryczna, zaburzona lateralizacja i orientacja przestrzenna, niewłaściwy rozwój ruchowy), dlatego przed podjęciem terapii warto wykluczyć inne czynniki. 

Kiedy zgłosić się na zajęcia?

Na trening grafomotoryczny warto się zgłosić, gdy zauważymy u dziecka takie oto objawy: 

  • niechęć do aktywności wymagających pisania lub rysowania
  • pismo jest nieczytelne
  • litery są w nieskoordynowanym ustawieniu – tzw. tańczące litery, różnej wielkości, proporcji, nachylone pod różnym kątem
  • występują niepełne lub nieprawidłowe połączenia między literami
  • pojawiają się nieregularne odstępy między literami lub wyrazami
  • litery są niedokończone
  • opuszczanie liter
  • gubienie wyrazów
  • pismo lustrzane
  • duża liczba skreśleń lub poprawek
  • trudności z utrzymaniem pisma w liniaturze
  • wolne tempo pisania oraz pisanie z dużym wysiłkiem
  • nieprawidłowy chwyt pisarski, niewłaściwy nacisk narzędzia pisarskiego na papier
  • nieintencjonalne niszczenie narzędzie pisarskich